מערכת סטריאו – איך לבחור אותה נכון?

אפשר להגיד בפה מלא שהרבה דברים השתנו מאז שנות השבעים העליזות: המכנסיים חדלו להתרחב מתחת לברך, התסרוקות הפכו להגיוניות יותר וגם תחום המוזיקה השתנה מקצה לקצה: הפטיפון פינה את מקומו אחר כבוד לנגני קלטות שמע, שהוחלפו בנגני דיסקים ולאחר מכן בקבצים מתקדמים המאפשרים לדחוס כמות נכבדה יותר של יצירות לדיסק או קובץ ממוחשב בלי לפגוע באיכותם. הטכנולוגיה המיועדת להשמעת היצירות המוזיקליות גם היא לא נשארה מאחור וכיום כבר לא צריך להתפשר בכל הנוגע לאיכות מערכת סטריאו נוכח המגוון העצום של המוצרים הקיימים בשוק.

שלב ראשון – לפני שיוצאים מהבית

סקר שוק הוא שלב חשוב מאוד שיש לבצע לפני שיוצאים לקנות מערכת סטריאו. בעזרת האינטרנט ניתן לבדוק בקלות רבה קריטריונים חשובים כמו: מה המוצר המהווה את השילוב המוצלח ביותר בין מחיר נוח לאיכות טובה? מה טווח המחירים שכדאי לצפות להם בחנות? מאיזה מוצר הלקוחות האחרים מרוצים או לא מרוצים ומאיזו סיבה? האם יש חברה קטנה חדשה בשוק המציעה מוצרים איכותיים וזולים יחסית?

שלב שני – סמכו על עצמכם

אחרי שהכנתם רשימה של תכונות שחשוב לכם שיהיו בתוך מערכת סטריאו והגדרתם לעצמכם מה סכום הכסף ממנו תהיו מוכנים להיפרד לשם כך, שימו פעמיכם לחנות המומלצת הקרובה אליכם. המוכר אמנם ישמח להראות לכם דגמים שונים ולהמליץ לכם מניסיונו ובהתאם לדעתו על מה נחשב איכותי ומה פחות בכל הנוגע לקניית מערכת סטריאו איכותית – אך אין טוב ממשמע אוזניים. מי שעומד לקנות את המערכת, הוא זה שצריך להחליט מה נשמע לו טוב יותר ומה פחות. המוכר אמנם ידע להנחות בקשר לאמינות של מערכת סטריאו כזו או אחרת (כלומר מה מתקלקל מהר יותר או נמצא באחריות היצרן לאורך זמן רב יותר), אך בכל הקשור להנאה מהצליל המופק ממנה – הלקוח הוא האוטוריטה הקובעת.

איך בודקים מערכת סטריאו בחנות

מערכת סטריאו מורכבת ממספר חלקים – החלק הכולל את הקובץ (כלומר – נגן הדיסקים, המחשב או נגן MP המתחברים אל המגבר), המגבר והרמקולים. אם מטרת הצרכן היא לקנות רק חלק מסויים של מערכת סטריאו, כדאי לבחון אותה בחנות בתנאים הקרובים כמה שניתן למתרחש בבית. אם למשל הכוונה היא לקנות מגבר ורמקולים ולנגן בעזרתם קבצי MP, כדאי להביא נגן MP לחנות ולהתרשם מאיכות הצליל של המערכות השונות כאשר הוא מחובר אליהם. אין טעם לבדוק איכות של רכיב (מגבר למשל) שיהיה שונה מהותית מזה הנמצא בבית – כך לא ניתן לקבל רושם אובייקטיבי על האיכות שתתקבל בסופו של דבר.

עוד פרמטרים חשובים של מערכת סטריאו

כדאי לזכור כי המוכר מיומן לשכנע אודות איכות המוצרים אותם הוא מציע. על מנת לא לבחור במוצר לא מתאים, כדאי לוודא מספר פרמטרים שעשויים להישמע טריוויאליים בכל הנוגע לאיכות השמע שנוצרת על ידי מערכת סטריאו: האם סוגי הכבלים שיש ללקוח זהים לאלו שמחוברים למערכת אותה הוא בודק בחנות? האם מספר הרמקולים, צורת הצבתם וגודל החדר בחנות בו נמצאת מערכת סטריאו זהים לאלו שיש בבית הלקוח? כל אלו עשויים להשפיע במידה כזו או אחרת על האיכות הסופית של הצליל.

לסיכום, קנייה של מערכת סטריאו מחייבת הבנה מינימלית של צרכי המשתמש בה: איזה סכום כסף הוא מוכן להוציא ואיזו איכות הוא מצפה לקבל בתמורה. על מנת לבצע בחירה חכמה בחנות עצמה, כדאי לוודא כי המערכת שבודקים מוצבת בצורה הדומה לזו שתוצב בבית וכי שאר המאפיינים הקשורים לשימוש בה דומים אף הם במידת האפשר.