גישור בגירושין – בשביל מה צריך אותו?

קורה שגירושין מתרחשים כאשר שני בני הזוג מסכימים כי הגיעה העת "לפרק את החבילה" ולהמשיך הלאה במסלולים נפרדים. הדבר קורה במתכונת הזו בדרך כלל כאשר הקן המשפחתי מתרוקן מהילדים שבגרו והשניים מרגישים כי אין להם נושאים משותפים לבסס עליהם מערכת יחסים, או סיבה דומה, עם זאת, במקרים רבים הגירושין כרוכים במפח נפש רב לכל הצדדים, מריבות וכעסים, תסכולים והרגשת מרירות. במקרה כזה, על מנת להחליט על שורה של נושאים הקשורים בפירוד – כגון משמורת על הילדים, חלוקת הנכסים ועוד, כל אחד מבני הזוג נוטה לשכור עורך דין שייצג את האינטרסים שלו בקרב שיתנהל בבית המשפט. כדאי לזכור שאפשר לנהל את התהליך גם בצורה אחרת – על ידי שימוש בהליך של גישור בגירושין.

היתרון שבלהיות חכם על פני להיות צודק

כאשר זוג מתגרש, כל אחד מהם עלול לראות את עצמו בתור הנפגע הצודק של הפירוד ולהיות בטוח כי על הצד השני לפצות אותו או ללכת לקראתו עד כמה שניתן. למרות שאכן מדובר בתהליך לא נעים ופוגע, במקום להחליט כי יש להילחם בבן הזוג השני על מנת לקבל את התוצאה הרצויה – אפשר להחליט שמנסים להגיע לעמק השוה על ידי ליבון הדברים בשיחה. לצורך זה קיים גישור בגירושין – שימוש בצד שלישי המקובל על שני בני הזוג על מנת לנסות ולגשר על הפערים ברצונות של שניהם, כאלטרנטיבה לדיון בבית משפט.

גישור בגירושין מביא לתוצאות המחזיקות זמן רב יותר

כאשר תוצאות הסכם הגירושין מושגות על ידי הפעלת כוחו של בית המשפט על מנת שיכריע בסוגיה, מדובר ב"משחק סכום אפס" – הניצחון של צד אחד הוא ההפסד של הצד השני. הצד שמרגיש הוא המפסיד עלול להחליט לערער על ההחלטה ובכך לגרור את התהליך הלאה, ולהאריך את הליך הגירושין הלא נעים מלכתחילה. אדם שמרגיש שנעשה לו עוול בבית הדין עלול להוציא את התסכול שלו גם בדרכים אחרות, כמו למשל בהרעת היחסים של הילדים עם בן הזוג על מנת "להתנקם בו". כאשר משתמשים בהליך של גישור בגירושין, הדברים נעשים מתוך פשרה והסכמה – על ידי כך מושג הסכם שיהיה מקובל על דעת השניים ולכן יחזיק מעמד זמן רב יותר מאשר פסיקה הנוטה לטובת אחד הצדדים בלבד

גישור בגירושין חוסך זמן, כסף ומתח נפשי

ההופעה בפני בית משפט היא לעיתים חוויה שאינה קלה. נוסף על המתח הנפשי שנגרם לשני הצדדים עקב הופעתם בפני הסמכות השופטת, מדובר גם בהוצאה כספית לא קטנה. עורכי דין המתמחים בתחום הגירושין גובים סכומים גבוהים על ייעוץ, לא כל שכן על הופעתם בפני שופט. היות וההליך כולל לפעמים יותר מדיון אחד, מדובר בהוצאה כספית משמעותית ביותר. בני זוג שמתגרשים הופכים להיות במצב כלכלי טוב פחות מזה שהיו בו בשמן הנישואין ולכן הוצאה זו מהווה נטל לשניהם. הליך של גישור עשוי לקצר את המהלכים ולחסוך הופעות אלו בפני שופט ולכן גם את ההוצאה הכרוכה בהן.

שימוש בשירותי גישור בגירושין אינו קל, היות ונדרשת החלטה של שני בני הזוג שברצונם לשבת ולהעלות לדיון נושאים שנויים במחלוקת עם בן הזוג השני. כאשר נושאים אלו טעונים רגשית או כאשר מדובר בגירושין "מכוערים" מסיבה כזו או אחרת, לא מדובר בהחלטה קלה. עם זאת, זו בהחלט עשויה להיות ההחלטה הנכונה שתחסוך לכל אחד מהם זמן, כסף ומתחים נפשיים ונוסף על כך תביא ליצירת פתרון שיאריך זמן ויהיה מקובל על שניהם.