אדריכל- הבחירה הנכונה

בחירת אדריכל מחייבת הכנה מקדימה וקפדנית. במאמר זה נסביר מהו תפקידו של אדריכל וכיצד ניתן לבחור את איש המקצוע המתאים בדיוק לצרכים שלכם. הבה נתחיל.

 

אדריכל- כרטיס ביקור

אדריכל הוא הכינוי המקצועי של אדם אשר עבר הכשרה אקדמאית בתחום הארכיטקטורה ויכול להציג מסמך המעיד על כך. העיסוק המרכזי של איש מקצוע זה, הוא בכל הקשור אל תכנון מבנים ושטחים חיצוניים. קיימות התמחויות שונות בתחום האדריכלות, אם מדובר על אדריכלות נוף, תכנון עירוני, או מי שבחר להתמחות בעיצוב פנים. בימים עברו, האחריות של האדריכל הייתה בכל הקשור לתכנון מקדים ובניית הבניין אותו הוא תכנן. נכון לשנת 2014, ההתמקדות המקצועית של האדריכלים היא בתכנון ובעיצוב ולא בבנייה. אין זה מקרי שרבים טוענים כי האדריכלים הם אמנים המחוייבים בדמיון מפותח ויצירתיות, על מנת לתכנן ולעצב מבנים ושטחים חיצוניים. בשלב מאוחר יותר של מאמר זה נסביר אודות ההבדל בין מהנדס אזרחי, אדריכל ומעצב פנים וזאת על מנת להמחיש את עיקר עבודתו של האדריכל נכון למאה הזו.

סוגים שונים של אדריכלים- בחירת האדריכל שלכם

הפרמטר החשוב אותו יש לקחת בחשבון במהלך תהליך איתור אדריכל, הוא סוג האדריכל. יש להחליט מראש מיהו האדריכל שישרת את המטרה שלכם בצורה הטובה ביותר בין סוגי המומחיות השונים ביניהם:

  • אדריכל פנים- כאן מדובר על ארכיטקט שמומחה במקביל בכל הקשור אל עיצוב חללים פנימיים של בתים פרטיים, דירות, מחסנים תעשייתיים, משרדים ועוד. תחום זה הוא חלק חשוב מאוד בהכשרתו של האדריכל ולכן חשוב לבחור באדריכל שלמד את התחום ויכול לספק לכם את אותה התוצאה לה אתם מייחלים. אדריכלות פנים עוסקת בשינויי חללים פנימיים של מבנים קיימים, תכנון חללים פנימיים של מבנים חדשים ועיצוב הכולל מרכיבים מגוונים בחלל הפנימי.
  • אדריכלות עירונית- או בשם נוסף, אדריכל תכנון ערים. כאן מדובר על תכנון של מיני אזורים חיצוניים, לדוגמא תכנון יישובים, תכנון ערים וחלקים מסוימים בערים ומושבים. כל הקשור אל תכנון זה מחייב תואר שני באדריכלות והאדריכל יתכנן את כל השטחים החיצוניים בהתאם להגדרות החוק במקום ולהגדרת היעוד של חלקים מסוימים בעיר, במושב או בקיבוץ. איש מקצוע זה יהיה אחראי לא רק על הגדרת ייעוד בהתאמה מלאה להגדרת המועצה, הרשות או העירייה שאחראים על אותו מקום, אלא גם על עריכה ברורה ומורחבת של תוכניות בינוי לכל אזור בעיר, בשכונה וברחובות שונים בעיר ואף לעיצוב בתים בצורה שתשווה לשכונה מראה הומוגני מבחינה חיצונית.
  • אדריכלות נוף- עיצוב שטחים פתוחים. דוגמה לאדריכלות נוף היא תכנון של מיני כיכרות בערים, טיילות ועוד.

בשלב זה, כל שתצטרכו לעשות הוא לבחור את אותו אדריכל שמתאים לכם. אם מדובר במטרה פרטית, קרוב לוודאי שאדריכל פנים הוא זה שיענה על הצרכים שלכם, אם אתם מעוניינים לתכנן את כל השטחים החיצוניים של העסק או של הבית הפרטי, אדריכל נוף הוא האדם שמתאים לעבודה.

בדיקת האדריכל- רישיון וניסיון

קיימים שני קריטריונים אותם נכון לבדוק (ללא שום פשרות) לאחר שאתם מחליטים על סוג האדריכל הרצוי לכם וזאת לצד גיבוש רשימה של אדריכלים פוטנציאליים איתם אתם מעוניינים לקבוע פגישת היכרות.

הדבר הראשון תמיד יהיה בדיקה שאכן אותו איש מקצוע הוא אדריכל מוסמך ומורשה על פי חוק. לא מספיק שאיש המקצוע ירשים אתכם ויספר לכם שהוא עוסק בתכנון בתים כבר שנים, אתם חייבים לדרוש שהוא יראה לכם רישיון שמעיד כי הוא אדריכל, או להיכנס אל רשם המהנדסים והאדריכלים של מדינת ישראל ושם לוודא שאותו אדם אליו אתם מעוניינים לפנות רשום כאדריכל. הרשם תמיד בודק את כל האדריכלים שפונים אליו לרישום ומאשר שהם אכן למדו במוסד להשכלה גבוהה, עברו את כל הבחינות בהצלחה וראויים לעסוק במקצוע.

דבר שני הוא ניסיונו של האדריכל. אין זה משנה אם אותו אדריכל סיים את לימודיו בהצטיינות והרעיונות שלו מקוריים, אם אתם מעוניינים לשכור את שירותיו של אדריכל למטרה מסוימת, חשוב לוודא שאתם בוחרים באדריכל בעל ניסיון. כאן, יש לבקש מהאדריכל להראות לכם תיק עבודות אותן בצע בעברו ובהתאם להבין האם אתם מתחברים לסגנון שלו או שלא.

 

התאמה לצרכים שלכם- בדיקה אחרונה

לאחר שווידאתם כי בחרתם באדריכל המתאים לביצוע העבודה ווידאתם שמדובר על אדריכל בעל רישיון וכמובן לאחר שבררתם מה הניסיון שלו והתחברתם לתיק העבודות אותו הוא הציג בפניכם, יש לבצע את הבדיקה האחרונה והיא לוודא שהאדריכל אכן מתאים לדרישות האישיות שלכם בין היתר:

  • תקציב – יש להחליט מהו התקציב אותו אתם מייעדים לכל התהליך ולבדוק האם התקציב שקיים בידכם אכן עומד בתמחור של האדריכל. יש לוודא שהאדריכל כולל הכל מהכל בתשלום זה ושאין קצוות מיותרות, (אודותיהם תדרשו לשלם בהמשך).
  • תקשורת – יש לקחת בחשבון שלעיתים מדובר על תהליך ארוך מאוד בו כל צעד משנה מאוד. חשוב לוודא שאתם מתקשרים עם האדריכל בצורה הטובה ביותר ומתחברים לקונספט אותו הוא מציע.
  • לוח זמנים – חשוב לקבוע עם האדריכל לוח זמנים מדויק ולוודא מראש שהוא יוכל לעמוד בדד ליין הרצוי שלכם.
  • אחריות – תמיד יש לברר האם לאחר העבודה יש אחריות מסוימת על התכנון או כיצד האדריכל עומד לשירותכם בכל בעיה שצצה לגבי התכנון שלו. דבר זה חשוב מאוד ותמיד יש לוודא שכל הפעולות נעשות במסגרת התקציב הכולל עליו החלטתם מראש.

לסיכום, בחירת אדריכל צריכה להיעשות בצורה מוקפדת. גם אם הדברים לוקחים זמן יש לקחת בחשבון שבחירה מוצלחת בדרך כלל גם תוביל לתוצאה מוצלחת.