איך להתגרש נכון

אין ספק שגירושים כרוכים במשבר קשה: זוגות שעוברים גירושים מציפים פעמים רבות כעסים ותסכולים מהעבר, תחושות אשם לגבי כישלון מערכת היחסים, פחד לגבי העתיד הכלכלי של כל אחד מהם והדרך בה הגירושין ישפיעו על הילדים, תדהמה על כך שלא הצליחו להציל את הנישואין או נוכח ההתנהגות המפתיעה והלא מוכרת (ובדרך כלל גם לא סימפטית) של בן הזוג בזמן הגירושין ועוד. כדי לא לתת לעוצמת הרגשות הזו לגרום לטעויות בשיפוט וקבלת החלטות מוטעית, כדאי להשקיע מחשבה, בראש צלול, על איך נכון להתגרש.

איך להתגרש נכון מבחינת תחילת התהליך

בארץ קיימות שתי ערכאות המוסמכות לפעול בתחום הגירושין – בתי הדין הרבניים ובתי הדין האזרחיים (לענייני משפחה). למרות שהאוטוריטה היחידה שיכולה לפסוק מתוקף תפקידה כי בני הזוג גרושם היא בית הדין הרבני (אלא אם כן מדובר בבני זוג אשר אינם יהודים), בית המשפט לענייני משפחה הוא ערכאה שיכולה להחליט שכל שאר הנושאים החשובים בעת גירושין: חלוקת הרכוש, המשמורת על הילדים, תביעת מזונות וכו'. בית הדין שייקח על עצמו לדון בתיק הגירושין הוא זה שאליו הוגשה התביעה ראשון. כלומר, מי שיחליט לפתוח תיק הליכי גירושין ראשון מבין בני הזוג הוא המחליט לגבי הערכאה בה ידון התיק

לעובדה זו השפעה מכרעת לעיתים, היות ובתי הדין אינם זהים בגישתם לגבי נושאים רבים הכרוכים בהליך הגירושין. עקב כך, בן זוג שבטוח בהחלטתו להתגרש, ירוויח אם יהיה הראשון להגיש תביעת גירושין. עם זאת, הגשה חפוזה מדי של תביעה עלולה לסכל את הסיכוי האחרון של בני הזוג להישאר במסגרת משפחתית, היות ומשהוגשה התביעה, בן הזוג השני עלול להעדיף להשקיע מאמצים בהגנה על זכויותיו בגירושין מאשר שמירה על התא המשפחתי.

איך להתגרש נכון מבחינת ההשפעה על הילדים

ילדים נוטים להיות חשופים ופגיעים מאוד בתהליך הגירושין. לפעמים הילד לא יביע את מצוקתו ישירות בפני ההורה ולא ידע איך להסביר את עצמו מילולית, כאשר התוצאה עלולה להיות הרעה בהתנהגותו בבית הספר, התדרדרות בציונים, גלישה לאלימות ואפילו להתנהגות הנוגדת את החוק כמו שימוש בסמים או אלכוהול. התנהגויות אלו מגיעות פעמים רבות מהצורך של הילד לקבל תשומת לב מההורים העסוקים בוויכוחים ומריבות על רקע הגירושין. כאשר עונים על השאלה "איך נכון להתגרש" צריך לא לשכוח להקדיש את תשומת הלב הראויה לילדים בתהליך – להסביר להם את המתרחש בהתאם לרמת גילם והבנתם, וכמובן להשתדל שלא להסית כנגד ההורה השני.

איך להתגרש נכון מבחינה תקציבית

איך להתגרש נכון ? האם עדיף לשכור את שירותיו של עורך דין או לנסות להתפשר על ידי שימוש בגישור מקצועי? לשאלה זו אין תשובה חד משמעית. למרות ששכירת עורך דין והסתמכות על פסיקות בתי המשפט עלולים להיות יקרים משמעותית מגישור, במקרים מסויימים – כגון גירושין המערבים חלוקה של ממון רב, כדאי לשכור עורך דין טוב המתמחה בתחום. אחרת, עלול להיווצר מצב של "יצא שכרו בהפסדו" – החיסכון הכספי שלא שולם לעורך הדין הופסד בהסכם הגישור, כאשר אחד מבני הזוג וויתר על רכוש שיכל להיות שלו בזכות ולא בחסד.

תהליך הגירושין הוא בדרך כלל יקר וגורר רגשות שליליים מצד כל המעורבים. עם זאת, לפעמים מדובר בהליך הכרחי לצורך שיפור בחיי בני הזוג – אחד מהם או שניהם. במקרה בו הפירוד מאפשר להם לצאת ממסגרת המזיקה להם ולפתח את עצמם,  לתרום למערכת יחסים טובה יותר עם ילדיהם וסביבתם הקרובה ו"לפרוח" באופן כללי. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון כי ישנם אנשי מקצוע שיכולים לעזור לענות על השאלה "איך להתגרש נכון".