קידום אתרים – הצורך בכלים אנליטיים

נושא קידום האתרים הוא רחב ודורש התעמקות במונחים ומושגים רבים, לימוד טכניקות, טיפים וטריקים והתעדכנות שטופת אודות שינויים המתרחשים במנועי החיפוש באופן תדיר. מנוע החיפוש של "גוגל" למשל עבר שינויים רבים בכל הנוגע לאלגוריתמים בהם נעשה שימוש על מנת לדרג אתרים אינטרנט בהתאם לאיכותם, כמו גם בכל הנוגע למאפייני אתרים שיגרמו ל"סנקציות" בדמות הסרת האתר מתוצאות החיפוש. שינויים אלו מתרחשים מדי שנה, ולכן ישנה חשיבות גבוהה למעקב ויישום של הוראות חדשות בכל הקשור לנושא קידום אתרים. על מנת לתרום לקידום יעיל יש להכיר גם את הכלים העומדים לרשות העוסקים בקידום, המאפשרים להם לבדוק את מידת יעילות הטכניקות אותן הם נוקטים, מה התוצאות הנובעות משימוש בטכניקות אלו וכיצד כדאי לשנות את שיטות הקידום של האתר.

המטרה הבסיסית של קידום אתרים

רשת האינטרנט מכילה כמות עצומה של אתרים ודפים, המכילים בתוכם כמות מידע עצומה עוד יותר. נוכח הנתונים הללו, ניתן להגיד בוודאות כי המשפט "ידע הוא כוח" תקף פחות מאשר "ידע כיצד לסנן ידע רלוונטי – הוא הכוח". גולשי האינטרנט הרבים יהיו חסרי סיכויים למצוא את המידע אותו הם מחפשים ללא ידם המכוונת של מנועי החיפוש. אלו בתורם, משתמשים באלגוריתמים מתוחכמים המתעדכנים חדשות לבקרים, על מנת לזהות מהו אותו "מידע רלוונטי" הנדרש על ידי הגולש וכיצד להבחין בינו לבין מידע לא רלוונטי או לא איכותי. ככל שהאלגוריים מוצא שאתר מסויים הוא בעל סבירות גבוהה יותר לענות על צרכי המשתמש – כך אותו אתר יופיע גבוה יותר ברשימת תוצאות החיפוש. מטרתו של קידום אתרים היא פשוטה בהקשר זה – לגרום לאתר של הלקוח לעלות מעלה-מעלה בתוצאות אותן מציג מנוע החיפוש.

קידום אתרים: מטרה פשוטה – כלים מורכבים

הסיבה לכך שהאלגוריתם של מנועי החיפוש משתכלל כל הזמן, קשורה לטכניקות בהן משתמשים אלו המעוניינים לקדם את האתר שלהם. קורה לעיתים שקידום אתר מתבסס על שיטות שאינן מוסיפות לערך המידע הנמצא בו ואינן תורמות לערך המוסף של האתר בעיני הגולש – אלא מחפשות שיטות "קלות" לצורך קידום אתרים. שיטות כאלו יכולות לכלול טקסט "משוכפל" או טקסט סתמי שכולל חזרות רבות על מילים שמזוהות בתור "מילות מפתח" – מילים הגורמות למנוע החיפוש להעדיף את האתר על פני אחרים. שיטות אלו הן לא רק שאינן לגיטימיות, אלא אף פסולות לשימוש. חלק מהעדכון השוטף של אלגוריתמי החיפוש נועד על מנת לזהות שיטות כאלו ולפסול אתרים המשתמשים בהם.

כלים אנליטיים לצורך קידום אתרים

על מנת לגבש אסטרטגיה המיועדת לצורך של קידום אתרים, יש לבצע אנליזה על המצב הנוכחי של האתר. אנליזה כזו תכלול בדיקה של כמות המשתמשים הנכנסים לאתר, בעקבות אילו מילות חיפוש נכנסו, האם מצאו את מבוקשם (נמדד בין היתר על ידי מדידת הזמן בין הכניסה לאתר לבין עזיבתו), איזה חלק מהגולשים שהגיע לאתר חזר להשתמש בו וכו'. נתונים אלו ניתן לקבל בעזרת כלי אותו מציעה גוגל, הנקרא "גוגל אנליטיקס". מידע נוסף שניתן לקבל בעזרתו הרלוונטי למטרות של קידום אתרים קשור לפילוח מאפייני הגולשים המתשמשים באתר מסויים כגון: באילו דפדפנים הם משתמשים, מאיזה איזור גיאוגרפי הם מגיעים, באילו עמודים באתר העניינו הכי הרבה, ועוד.

על מנת לתת מענה יעיל לצרכי קידום אתרים, יש לקחת בחשבון שמדובר בתחום מורכב. אמנם ניתן לקדם אתר בדרכים קלות לביצוע שאינן נשענות על תהליך ארוך של ניתוח מצב קיים והצעת אסטרטגיות שיפעלו לשיפורו, אך במקרה כזה עולה הסיכון לפסילתו מתוך רשימות התוצאות של גוגל.