דולה – קריירה עם ערך מוסף

הדולה מוכרת גם כתומכת לידה למרות שמדובר על מקצוע הרבה יותר נרחב מאשר תהליך הלידה עצמו. הדולה יכולה ללוות את המשפחה לאורך כל תהליך ההיריון, בשעת הלידה ולאחר מכן. מדובר על מקצוע עם שליחות המהווה חיבור בין עצמה פיזית, רגשית ונפשית המוגשת למשפחה כמתנה אנושית ייחודית.

היכן ניתן ללמוד את מקצוע הדולה?

מוסדות לרפואה משלימה כמדיסין (חיפה, בית ברל ואשדוד), המכללה האקדמית בוינגייט (סמוך לנתניה), עידן ההורות (תל-אביב), בשבילה (טבעון וירושלים), ללדת (חיפה, רחובות, אור יהודה וירושלים), מספקים קורסים בתחום לווי הלידה.

המצודדים בתחום לימודי הדולה מציינים כי לווי של מלווה בלידה מצמצם את האפשרויות לניתוח קיסרי, ללידות עם סיבוכים, לשימוש במשככי כאבים מיותרים ועוד. עוד טוענים המצודדים כי נשים אשר חוו את תהליך הלידה עם דולה סבלו פחות מדיכאון לאחר לידה או מדימוי עצמי נמוך. אין ספק שמדובר על מקצוע המסייע באופן משמעותי למשפחות בשלב קריטי זה בו נוסף חבר חדש למשפחה.

הכשרה מקצועית לדולה

בנוסף לקורסים ייעודים כמפורט לעיל קיימת גם האופציה להתלמדות בתחום לימודי דולה כחלק ממערך הלימודים של הרפואה המשלימה. על דולה להיות מקצועית ובעלת ידע נרחב בכל הקשור לתהליך ההיריון ולתהליך הלידה ולא רק מהכיוון הטבעי.

מידע בתחום הרפואה, הפיזיולוגיה והאנטומיה נדרש בנוסף לטכניקות הרבות נלמדות בקורסים כגון: עיסוי, דמיון מודרך, נשימות, טיפול במגע, שימוש במדיטציה, טכניקות הרפיה, עקרונות יוגה והשימוש בה, שיטת פאולה, שיאצו, ארומתרפיה, רפלקסולוגיה, שיאצו ועוד.

כאמור, לימודי הדולה עוסקים ברכישת כלים השייכים לרפואה המשלימה, הרפואה הסינית, ההוליסטית, ההומאופטית ועוד, לכן ישנן דולות המוצאות את נתיב ההתפתחות המקצועית שלהן בהמשך הלימודים בתחום הרפואה המשלימה או הסינית.

תעודת הסיום של דולה מוסמכת ניתנת, על פי רוב, לאחר שנת לימודים ומהווה מקור מוסמך של בית הספר בו נלמד המקצוע. דולה מוסמכת יכולה לפנות לכמה אפיקי פעולה. דולה יכולה אכן לעסוק כמלווה של זוגות בתהליך ההיריון והלידה, היא יכולה להיות מלוות קבוצות ומנחת קבוצות באופן פרטי, וכן להשתלב במכונים שונים המספקים שירות למשפחה, לאם ולילד. רובן פועלות במגזר הפרטי.

מה נחשב כקורס דולה איכותי ומקצועי?

מסלול ההכשרה המיוחד חייב לכלול לימודים בתחום ברמה אקדמאית גבוהה. כמו כן, הוא חייב להכיל שלב מעשי והתנסות בבית החולים כולל סדנאות מעשיות המחזקות מיומנויות שונות. חשוב לברר האם מדובר בצוות מקצועי בעל ידע מעשי נרחב ולא רק ידע הלקוח מהספרות המקצועית. עדיפות לנשות מקצוע העוסקות בתחום. ככל שטווח הניסיון רחב יותר כך יוצאות הלומדות נשכרות באופן משמעותי.

מומלץ לברר האם בית הספר ללימודי דולה בארץ הוא בעל הכרה בינלאומית (CAPPA) והאם תעודת ההסמכה מוכרת גם בחו"ל. בית ספר מקצועי ילווה במרחב קליני, כלומר בית חולים, באופן קבוע.

חשוב לבדוק בכמה שעות לימודים אקדמאיות מדובר, והאם מדובר גם על שעות סטאז'. הסטאז' בבית החולים הכרחי לא רק עבור הניסיון המעשי אלא גם עבור ההתנסות בהתנהלות במסגרת בית החולים, כלומר, הכרת הכללים והחוקים של מערכת זו. בין היתר, חשוב לבדוק את מספר המתלמדות, איכות בית הספר (המבנה עצמו ושירותיו הכלליים כגון נוחות התחבורה הציבורית, שירותי סטודנט וכדומה).

ערך מוסף

קיימים בתי ספר המעניקים הכשרה מקיפה הנוגעת בתחום השיווק במדיות השונות. זהו נתון החשוב להתייחסות משום שרוב הדולות מוצאות עצמן, בסופו של דבר, פועלות כעצמאיות. חשוב לברר עד כמה החומר העיוני נחשב חדיש ומתרענן עם קצב ההתקדמות של הרפואה בתחום.