מניות דואליות

החל משנת 2000 , בעקבות תיקון בחוק לניירות ערך שאפשר זאת, עודדה הבורסה לניירות ערך בתל אביב חברות שהיו רשומות בבורסות זרות (בעיקר בבורסה בארה"ב) להעמיד את מניותיהן למסחר גם בבורסה בת"א. על מנת לעודד חברות לעשות זאת, הן מקבלות פטור מחובת הדיווח לרשות לניירות ערך בישראל, ובעצם מחויבות לדווח רק לרשות בבורסת המקור שלהן.

התיקון לחוק ניירות ערך

התיקון בחוק מאפשר לחברות אלה להציע את מניותיהן למסחר בשתי בורסות, נוהג שכבר מתנהל במדינות אחרות, כאשר מניות של חברות גדולות רבות נסחרות בשתי בורסות במקביל, למשל באמצעות מסחר בארה"ב ומסחר בארץ. דוגמה לחברה עולמית הפועלת כחברה דואלית וסוחרת בשתי בורסות היא למשל הבנק הגלובלי HSBC אשר מניותיו נסחרות במקביל בבורסה בהונג קונג ובבורסה בלונדון.

מדוע בוחרות חברות להפוך לחברות דואליות?

בעקבות התיקון בחוק נמצאו חברות שקפצו על העגלה ופתחו את מניותיהן שעד כה היו פתוחות רק למסחר בבורסה בארה"ב, גם למסחר בבורסה בתל אביב. ישנן כמה סיבות או מניעים אשר גרמו לחברות אלה לבחור בצעד זה.

1 . הרישום הכפול מחזק את הנוכחות והנראות של החברה במסגרת של מסחר בשוק ההון. הוא פותח אותה לקהלי לקוחות פוטנציאליים חדשים ורחבים יותר.

2 . הרישום הכפול מחזק את השקיפות של החברה בפני המשקיעים. כך המשקיעים יכולים להבין את שווי השוק האמיתי של החברות דבר שיכול להפוך אותן לאטרקטיביות עבור משקיעים חדשים. שקיפות וחשיפה אלה עשויים להפוך את מניות החברה לאטרקטיביות בפני משקיעים חדשים, מכיוון שחברות רבות נסחרות הרבה מתחת לשווי השוק האמיתי שלהן. משקיעים רבים פועלים לפי אסטרטגיית השקעה הטוענת שחברה הנסחרת מתחת לשווי השוק שלה תדביק את הפער ביום מן הימים. עקב כך משקיעים שדוגלים באסטרטגיית מסחר זו עשויים למצוא את המניות הללו, שאולי לא הכירו אותן עד כה, או שלא יכלו להשתתף במסחר בהן עד כה מכיוון שנסחרו בבורסה זרה, לסחור מעתה גם במניות אלו.

3 . הרישום הכפול ממתג את החברה בפני המשקיעים כחברה גלובלית, גדולה שכדאי לראות בה יעד השקעה אטרקטיבי.

4 . הגדלת נפח המסחר במניות החברה. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי נפח המסחר של חברות דואליות הנסחרות בבורסה בארץ ובבורסה בארה"ב עלה ב 123% מרגע שמניות החברות החלו להיסחר כדואליות.

היתרונות והחסרונות של השקעה במניות דואליות

חשוב לציין כי המומחים חלוקים בדעותיהם לגבי היתרונות הרווחיים בהשקעה במניות דואליות. ניתן לומר כי רוב חוות הדעת העכשוויות תומכות בהשקעה במניות דואליות כהשקעה לטווח ארוך, ולאו דווקא כאפיק השקעה בשוק ההון אשר יניב רווחים מיידיים.

אם נתמקד במניות הנסחרות הן בבורסה בתל אביב והן בבורסה בארה"ב, הרי שחברות שבוחרות להיסחר בשתי בורסות אלה עושות זאת על מנת להגדיל את הסחירות שלהן ועל מנת ליצור שקיפות שתעודד משקיעים. אולם בפועל, בעיקר אם מדובר בחברות ישראליות הבוחרות להיסחר גם בבורסה בארה"ב, חלקן נשארות אנונימיות. הן עוד חברה קטנה הנסחרת בים של חברות אחרות מן העולם כולו וכך המשקיעים הגדולים כלל אינם מבחינים בקיומן והסחירות אינה עולה. מכיוון שמידת החשיפה למשקיעים זרים גדולים וחדשים אינה גדולה גם ערך המניה אינו עולה, וכך פעמים רבות ההשקעה במניות אלה אינה מניבה רווחים בטווח הקצר.

מאידך, מכיוון שמדובר לרוב במניות הנסחרות מתחת לשווי השוק האמיתי שלהם, משקיעים שדוגלים בגישה לפיה הסבלנות משתלמת, ושחברות שנסחרות מתחת לשווי השוק שלהן ידביקו בסופו של דבר את הפער (גם אם כעבור שנים) ומסחר במניות דואליות מגדיל את הסיכוי לכך.