גירושין בשיתוף פעולה- מתגרשים בטוב

מתוך הנתונים של הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה כ- 48,997 זוגות התחתנו בשנת 2009 אך כ- 13,233 מהם התגרשו. גירושין בשיתוף פעולה הינה אחת מהדרכים שבאמצעותם ניתן להתגרש ומהווה אמצעי עבור בני זוג  ליצירת פתרונות והסכמים מחוץ לכותלי בית המשפט. בכך חוסכת השיטה זמן , כסף ומשאבים נוספים ותורמת ליצירת הליך גירושין ברוח טובה. 

מהם הגירושין בשיתוף פעולה?

גירושין בשיתוף פעולה נעשים בסיוע אנשי מקצוע מתחומים רלוונטיים כגון: עורכי דין המטפלים בצד המשפטי, מטפלים הדואגים לצד הנפשי ומומחים מן התחום הפיננסי הבוחנים את ההיבט הכלכלי. הליך הגירושין בשיטה זו נועד לסייע לבני הזוג לסיים את הזוגיות בהסכמה, מחוץ לכותלי בית המשפט, תוך קבלת קשת תמיכה רחבה ממגוון בעלי המקצוע.

הייחודיות של השיטה

 

על פי שיטה זו מקבלים בני הזוג את ההחלטה לגבי עתידם הזוגי ועתיד ילדיהם לבד, בסיוע של מומחים מקצועיים. בעלי המקצוע מחוייבים לנהל את הדיונים בצורה פתוחה והוגנת, המכבדת את שני הצדדים. בני הזוג מקיימים ביניהם דיאלוג ובו הם פורסים את האינטרסים האישיים שלהם ואת צרכי הילדים על פי ראות עיניהם. עורכי הדין של בני הזוג מחוייבים לסייע להם להגיע להסכמה מבלי לערב את בתי המשפט ומסכימים מראש לבצע את המשא ומתן מחוץ לכותלי בית המשפט.

היתרונות

  • הליך זול ומהיר יותר מאשר גירושין בבתי המשפט.
  • מניעת הסכסוכים וההתקוטטויות בבתי המשפט.
  • ·         מתן מענה רחב, המקיף את כל האספקטים הכרוכים בתהליך- הנפשי, המשפחתי, הכלכלי והמשפטי.
  • ·         הגירושין בשיתוף פעולה מאפשרים לשני בני הזוג להראות סמכות ושותפות הורית על בסיס דיאלוג פתוח וכנה.
  • ·         קבלת ייעוץ משפטי מטעם עורכי דין ויועצים פיננסיים אשר עברו הכשרה ספציפית לשיטה זו.
  • ·         ליווי ותמיכה נפשית לאורך כל התהליך.
  • ·         ההליך מעניק מקום מיוחד לקולם של הילדים ולבחירת הסדרים הטובים ביותר עבורם.
  • ·         בני הזוג מתחייבים לשקיפות כלכלית למען בדיקת הסדרים שונים שיתנו מענה כלכלי נפרד לכל אחד מבני הזוג ולצרכים הכלכליים של הילדים.

החידוש שבשיטת גירושין בשיתוף פעולה

 

1. אין פנייה לבתי משפט: שני הזוגות מסכימים בנוכחות עורכי דינם כי בזמן ההליך אין פנייה לערכאות משפטיות אלא לצורך אישור ההסכם שנכתב. מצב זה מונע איומים של בני הזוג בפנייה לבתי המשפט, אין הסתרה של הקלפים ואין חשש שמא התהליך ייכשל.

2. חסיון מלא: כל מה שנאמר בדיונים לא יכול לשמש כראייה או עדות בבית משפט וכך מתקיימת אווירה של בטחון וגילוי מלא ושני בני הזוג יכולים להתמסר למציאת פתרונות יצירתיים למשבר.

3. צוות מקצועי העובד בשיתוף פעולה: בכל הליך גירושין עשויים להיות מעורבים אנשי מקצוע נוספים, אך בדרך כלל אין מעבר מידע ביניהם, לעומת זאת בהליך הגירושין בשיתוף פעולה עובדים אנשי הצוות יחד, מתייעצים אחד עם השני ומנסים להגיע לפתרון הטוב ביותר עבור בני הזוג.

גירושין בשיתוף פעולה תורמים לכל התא המשפחתי

 

הגירושין משפיעים הן על ההורים והן על הילדים. כאשר התהליך נעשה בצורה של מאבק הוא מותיר צלקות רגשיות בכל בני המשפחה. בשיטת גירושין בשיתוף פעולה דואגים אנשי המקצוע לעזור לבני הזוג למזער ככל שניתן את נזקי הגירושין. בני הזוג מגיעים להסדר בשיתוף פעולה ויכולים לפתור יחד בעיות הקשורות לילדים ולראות מול עניהם את רווחת ילדיהם. התהליך נותן מקום גם לקולם של הילדים שמרגישים שלמרות הפרידה התחשבו בהם ובצרכיהם. מחקרים מצאו כי שיטת הגירושין בשיתוף פעולה הראתה כי ביותר מ 80 אחוז מהמקרים שנבדקו נרשמה הצלחה בהשגת הסכמים ופתרון מחלוקות מחוץ לכותלי המשפט. לסיכום, גירושין בשיתוף פעולה מאפשרים תהליך פרידה בסביבה רגועה ותומכת יותר ובכך מונעים משקעים וצלקות רגשיות בבני הזוג וילדיהם.